top of page

למה בכלל לבשל בירה בבית?

עודכן: 20 באפר׳ 2023


בישול בירה בבית הוא קודם כל תחביב נהדר. הכנת בירה ביתית מאפשרת להינות מבירה טרייה, בירה לא מפוסטר ולא מסוננת, בירה בסגנונות ייחודיים ועם הטאץ' האישי שלכם.

כמה זה מסובך?

כמו בכל תחביב, גם בישול בירה ביתית יכול לנוע ממאמץ ומורכבות מינימליים, על ידי שימוש בערכות מוכנות מראש העושות שימוש ברכז לתת נוזלי או רכז לתת אבקתי וציוד בסיסי, ועד מורכבות גבוהה על ידי שימוש בגרעיני לתת בלבד, וכמובן כשות ושמרים.

הרמה הבסיסית למתחילים היא בהחלט פשוטה. כמו שאומרים: אם אתם יכולים לבשל מרק, אתם יכולים לבשל בירה.

כמה זמן זה לוקח?

בישול בירה מתחלק לשלוש יחידות זמן: משך הבישול, משך התסיסה ומשך ההתבגרות.

בישול הבירה עצמו הוא תהליך קצר למדי, האורך מספר שעות, כתלות בצורת הבישול. בישול העושה שימוש ברכז לתת והשריית גרעינים, ניתן להשלים בתוך כשלוש שעות. בישול בירה מגרעינים בלבד אורך זמן רב יותר, כ-5 שעות.

לאחר הבישול, בו יצרנו תירוש בירה, מתרחשת התסיסה. תהליך התסיסה מתבצע על ידי שמרי בירה ייחודיים, המתאימים למתכון ולסוג הבירה. השמרים מנצלים את הסוכר שבתירוש, ומפיקים אלכוהול, גז פחמן דו-חמצני ותרכובות טעם וריח האופייניות לכל סוג שמר. בירות אייל יתססו במשך כשבועיים, בטמפרטורות אופטימליות של כ-18°C, ולכן יתאימו לרוב המבשלים המתחילים. בירות לאגר עושות שימוש בשמרים העובדים באופן מיטבי דווקא בטמפרטורות נמוכות, של כ-10°C, ותקופת התסיסה שלהן ארוכה יותר בהתאם.

עם סיום התסיסה מתחילה תקופת התבגרות הבירה. בתקופה זו הבירה מתעגלת, טעמיה מתעדנים ומשתלבים, וכן מתרחשת ההגזה. תקופת ההתבגרות משתנה בין סגנונות בירה שונים, החל מתקופות של כשבועיים עבור בירות לצריכה טריה, כגון בירת חיטה בווארית, ועד חודשים לבירות לאגר או סטאוטים כבדים, לדוגמה.

ואם לענות על השאלה הכי בוערת: מה פרק הזמן הקצר ביותר שניתן להגיע בו לבירה ביתית בעבודת יד? קחו בחשבון כחודש.

מתי אפשר לבשל בירה?

ניתן ואף כדאי לבשל בירה בבית בכל השנה. אבל, האם ניתן לבשל את כל סוגי הבירה כל הזמן? זו כבר שאלה אחרת.

הרכיב המשפיע ביותר על אופיה של הבירה הוא רכיב התסיסה, ובפרט טמפרטורת התסיסה. כאמור, במהלך התסיסה יוצרים השמרים תרכובות טעם וריח, ואלו מושפעות מהטמפרטורה. לכן יש לבחור בסגנונות בירה ובזני שמרים המתאימים לבקרת הטמפרטורה אותה אתם מסוגלים לספק באותה עונה בשנה.

איזה ציוד צריך?

לצורך בישול בירה מספיק ציוד בסיסי בהחלט, כאשר כל מבשל, בהתאם לרצונו, יוכל להתרחב ולהשתכלל בהמשך.

ציוד בסיסי להכנת בירה כולל:

• סיר בנפח של כמחצית מכמות הבירה הסופית שלכם (סיר 10 ל' ל-20 ל' בירה)

• ‏מדחום

• ‏שקית השריה לגרעיני לתת

• ‏משוט ערבוב

• ‏חומר חיטוי

• ‏מיכל תסיסה

• ‏נשם

• ‏מיכל ביקבוק

• ‏מקל ביקבוק

• ‏פקקי כתר ופוקק

• ‏מכאן והלאה השמים הם הגבול ותמיד ניתן לשכלל את הציוד עוד ועוד.

איך אורזים את הבירה?

הרוב המוחלט של מבשלי הבירה הביתיים אורז את הבירה בבקבוקי זכוכית חומים בנפחי 330 מ"ל או 500 מ"ל, הנפקקים בפקק כתר. אופציה נוספת, אליה נודדים חלק מהמבשלים, היא אריזת הבירה בחבית ומזיגתה ממערכת מזיגה ביתית.





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page